Untuk renungan...

>> Wednesday, November 05, 2008

Assalamualaikum w.b.t.

nak update pasal apa ek... ada satu perkara yg aku ingin update dari dulu.. tapi memandangkan aku ni agak pemalas.. so aku biarkan aje dulu... so sekarang aku dah rajin sket ni, bole la aku tulis...

sebenarnya apa yg ingin aku utarakan ni berkisar tentang pemerhatian aku terhadap surrounding... setiap hari kita menunaikan tanggungjawab 5 waktuNya di surau atau masjid.. apa yg ingin aku sampaikan di sini adalah tentang gelagat segelintir masyarakat kita yg kurang peka terhadap tujuan mereka yg sebenar pegi ke surau tersebut... tujuan kita ke sana adalah utk melaksanakan tanggungjawab kita terhadap yg Maha Esa, meninggalkan sebentar segala urusan duniawi, dan menyerah diri sebagai hamba-Nya yg kerdil yg mensyukuri segala nikmat kehidupan yg telah diberikan...

namun begitu, apa yg dpt dilihat ketika ini.. urusan duniawi ini tidak ditinggalkan.. sebaliknya turut sama dibawa.. bergosip, bergelak ketawa dan sebagainya.. ada yg masuk surau, borak2 dulu, gelak2.. tunaikan solat.. bila dah selesai sambung balik.. ada jugak yg dtg semata2 utk berborak2... tidak lupa juga pada mereka yg tidak mengsilentkan handphone.. setiap hari kita menunaikan solat, sepatutnya kita sedar perkara yg perlu dilakukan... lagipun sekarang ni ringtone tu ada macam2 jenis.. semua lagu pun bole jadi ringtone.. tgh2 solat bole la dgr lagu siti ke lagu awie ke.. macam2 lagu ada.. ada plak yg kalau dah dekat nak habis solat tu, kalau bunyi handphonenya, cepat2 habiskan & jawab handphone tu... hmm..

kenapa begitu sukar utk meninggalkan seketika urusan di dunia dan tumpukan pada tanggungjawab kita pada Allah s.w.t. .. bukannya lama... hanya seketika... solat bukan hanya sekadar solat.. solat adalah menyerah diri sepenuhnya.. melalui hati & perbuatan.. kita cepat melenting kalau ada pihak yg tidak menghormati Islam.. namun kita sendiri sebagai umat Islam, tidakkah kita terpikir akan perbuatan kita yg sebegitu rupa... renung2 kan dan selamat beramal..

4 comments:

Mohd Farhan 12:23 am, November 07, 2008  

bagus2..insaf jap..

men, ada pernah dgr tak kisah benar org bleh tertido ketika solat..ni lagi la bahaya..renung2kan selamat beramal..

a.c.H.i.k.A.n.i 2:36 pm, November 07, 2008  

terima kasih men..ingatkan kawan-kawan...

JaRiManis_Ku 12:57 pm, November 17, 2008  

merenung kembali ... teme kasih Men .. sama2 lah kita buat iktibor

Coach Aura 2:49 pm, December 18, 2008  

alhamdulillah..men akeu terasa insaf sekejap..

My Blog Log

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP